تبلیغات
مرا عهدیست با جانان ... - تولدی دوباره

تولدی دوباره [گزیده از کتاب , ]     یکشنبه 4 دی 1384

امروز روز تولد حضرت عیسی (ع) پیامبر امید است. داشتم تو کتاب‌های "سفر به کعبه جانان" دنبال مطلبی در مورد ایشون می‌گشتم به این مطلب "ورود به عالم ملکوت" برخوردم. طولانی بودم خیلی از پاراگراف‌هاش رو حذف کردم برای همین یک‌کم گسسته شده. به امید تولدی دوباره:

 

بنا به كلام الهی و سفرای او انسان را در این دنیا دو تولد است: تولدی است كه هستی آن از قدرت و نیروی اختیاریه انسان خارج است؛ و تولدی دیگر است كه در قدرت و اختیار خود انسان است و به خواست او تحقق می‌یابد.

اوصیاء و اولیاء فرموده‌اند كه تولد اول، تولد فرعی است و تولد ثانی، تولد اصلی. حضرت عیسی (ع) فرموده «لَنْ یَلِجَ مَلَكُوتَ الرَّبِّ الْاَعْلی مَنْ لَمْ یُولَدْ مَرَّتَیْنِ»: كسی كه دوبار متولد نشده، نمی‌تواند وارد ملكوت اعلی شود. تولد نخستین انسان، همان تولد طبیعی از والدین است و حركت با قانون بشری، لكن این حركات نمی‌تواند انسان را به منطقه‌های ارزشی و عالم نورانی برساند. شرط تولد ثانی و ورود به عالم ملكوت، تزكیه، تخلیه و تصفیه دل است.

از علائم تولد حقیقی، آغاز نهضت اصلی معنوی و تحول روحی متعالی در او است. تحول در حقیقت، تحول الهی دل است كه انسان از خود و عالم خود بگذرد؛ از هستی مجازی قدم به عالم نیستی نهد؛ از دنیا و بلكه عقبی رها شود؛ ذمائم اخلاقش مبدل به حمائد گردد؛ صفات غیر الهی او تبدیل به صفات الهی شود؛ از ماسوی بگذرد و به مقام انقطاع رسد و مراتب آن را به كمال رساند. وقتی این تولد در سالكی به كمال رسد، از كمالات و علوم باطنی بی‌شماری برخوردار می‌شود، به طوری كه پرتو تعلیم و تربیت او یك افق نورانی و لایتناهی در عالم دانش و بینش ایجاد می‌كند.

لازمه حصول نور الهی، مجاهدت و ریاضت و استمداد از انوار الهی است نه امور ظاهری. تعلیم و تعلم ظاهری و كثرت علم ظاهری آن نور را ایجاد نمی‌كند. بزرگان فرموده‌اند: علم به زیادی تعلیم و تعلم نیست بلكه آن نوری است كه خداوند متعال در قلب بندگانی كه بخواهد، می‌افروزد. تحصیل علم باید توأم با تفكر و تعقل باشد. انسان باید از درون عالم باشد، علم باید از درون و فطرت بجوشد و در جان او شكوفا گردد والاّ حجابی بیش نخواهد بود.

از نشانه‌های دیگر تولد معنوی آن است كه سالك علاوه بر این كه خود به فرمان الهی «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ» تمسك به حبل متین الهی می‌زند، همانند حضرات انبیاء و اوصیاء چنان جاذبة الهی به وجود می‌آورد كه ارتباط همه انسان‌ها بر اساس محبت و اتحادی توحیدی باشد. چنین اتحاد كه ركنی از اركان اسلام است، یگانه وسیله برای نیل به اوج عزت و سعادت و بلكه كلید گنجینه‌های هر دو عالم است.

همه سفرای الهی دعوت به اتحاد و اتفاق توحیدی كرده و آن را عامل سعادت ابدی معرفی نموده‌اند، چنان كه اشرف كاینات می‌فرماید: من برای تحقق اتحاد توحیدی بین انسان‌ها آمده‌ام تا شجرة خبیثة تفرقه‌اندازی و نفاق را ریشه‌كن كنم و شربت محبت و عشق را به كام ایشان ریزم.

از جمله علائم تولد اصلی، ظهور نور استقامت در وجود سالك الهی است. استقامت از ابعاد سازندة روانی بوده و به منزله روح حالات سالك است. استقامت، معلول رعایت اعتدال است و بدون آن موفقیت حاصل نشده منتهی به انحراف می‌گردد. استقامت در مرتبة اول متضمن كمال توجه به احكام و اوامر الهی است. باید قوای مقاومت متوجه و متمركز به فرامین الهی شود. در مرتبة دوم، استقامت متضمن كمال عدم توجه به غیر است. در توجه و گرایش دل به اغیار، قوا پراكنده می‌شود و با آن تفرق قوا استقامت امكان‌پذیر نیست.

 

خلاصه شده از سفر به کعبه جانان-جلد3- صفحه 176



نوشته شده توسط سما در ساعت 12:12 ب.ظ | نظرات : | لینك مطلب

مطالب گذشته ...

صفحات ...


منوی اصلی ...

صفحه اول وبلاگ       تماس با من       کوتاه درباره من


موضوعات ...


لینکستان...
لوگوی من



جستجو ...

از خودم بپرس یا برام پیغام بگذار:


آمار وبلاگ ...

امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل نظرها :

كل بازدید ها :

نظرسنجی ...


eXTReMe Tracker $2.95 a month web hosting