تبلیغات
مرا عهدیست با جانان ... - معرفی کتاب

معرفی کتاب [گزیده از کتاب , ]     دوشنبه 14 آذر 1384

این‌بار می‌خواهم در مورد کتاب سفر به کعبه جانان که قبلاً در موردش گفتم بیشتر معرفی کنم.

این کتاب سه جلدی یک سیر کامل از خاک به افلاک شدن یا به تعبیر خودشون انسان کامل شدن رو با نگارش ادبی و زیبایی بیان می‌کنه.  متن کتاب به شدت سنگین و فشرده‌ است و مطالب جدید زیادی داره (مثل خیلی از کتاب‌های مشابه نیست که صرفاً یکسری دانسته‌ها رو دوباره بیان کنه نیست) حداقل برای من که مطالب آموزنده زیادی داشته. می‌توانم بگم که ادعاهای زیادی هم توش مطرح میشه که به مرور که جلو می‌ری، وقتی می‌بینی که چقدر با فطرت و منطقت مطابقت داره بهش ایمان میاری و مطمئن می‌شی که از یک طی طریق کرده نوشته شده نه صرفاً از یک درس دین و تئوری خوانده.

بارها شده که یک جمله از این کتاب چندین روز ذهن من‌ رو مشغول کرده. اگه نگم همه جملاتش اینطورند، به جرأت می‌توانم بگم که اکثرش چنان عمیق هستند که در هر بار خواندن، می‌شه ازش مطالب جدید برداشت کرد.

فقط یک نکته رو لازمه که بگم. به نظر من خواندن این کتاب‌ یکم پیش نیاز می‌خواد. من این رو تجربه کردم. هم در مورد خودم، هم در مورد دوستانی که کتاب رو بهشون توصیه کردم. در نگاه اول، اگه همین‌طور بی‌اطلاع و بی‌پیش ذهنی اون رو شروع کنی، شاید متن سنگینش جذاب نباشه. 

من هم بار اول که جلد 1 رو دستم گرفتم. چندان جذبم نکرد و بعد از یکی دو فصل خوندنش کنارش گذاشتم. ولی بعد از مدتها که صفا برام بیشتر ازش گفت الان مدتهاست که دیگه دلم نمی‌یاد کتاب دیگه‌ای رو مطالعه کنم....

توحید و معاد، امامت و نبوت، سه جلد سفر به کعبه جانان (که دوستی می‌گفت همان عدل است. راه به اعتدال رسیدن) و کتاب کوچکی در مورد حج.

یکی از اساسی ترین صحبتهای این کتاب لزوم یافتن استاد الهی است و اینکه طی این مرحله بی همرهی خضر نکن:

علت اصلی این انقلابات و تحولات مراتب، تعالیم استاد الهی است. چه عادت الله بر این جاری نشده که کسی بی استاد حرکت کند و به مقصد رسد. ]...[ قرآن مجید که همه علوم و جمله معاجین و اشربه و بیماری‌های روانی در آن وجود دارد «لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» در نزد طبیب حاذقی همچون حضرت رسول اکرم (ص) بود که جمله امراض را بشناسد و معالجه آن به صواب فرماید «انک لتهدی الی صراط مستقیم». بعضی از صحابه آن حضرت که این علم را از او فراگرفتند، در معالجه به کمال رسیدند. در هر عصری از اعصار روی زمین از این اطباء الهی خالی نیست و اگر کسی بدون مراجعه به ایشان خواهد خویشتن را معالجه کند در هلاکت افتد، باید به طبیب حاذق خویشتن را تسلیم کند که دارای کمال معرفت امزجه مختلفه روحی شود.

 

سالک الی الله باید نیت و اراده خالص را در خویشتن به مقام تحقق در آورد و بداند که تخم ارادت چون در زمین دل افتد باید آن را غنیمت شمارد و عزیز بدارد و غذایی مناسب حال او دهد و این غذا در بوستان اساتید الهی یافت شود. سالک حقیقی در جستجوی استاد کامل بپاخیزد، اگر در مشرق نشانش ندهند به مغرب رود و اگر مانعی در رسیدن به خدمت استاد شود، به قوت بازوی ارادت بگسلد.

 

اگر صاحب سعادتی از در «و أتوا البیوت من ابوابها» در آید و پرورش روح به قانون شرع دهد و مراتب تقوای خود را به کمال رساند، چنان که در عالم غیب عالم کلیات بود، اکنون عالم کلیات و جزئیات غیب و شهادت گردد و بی‌پرده جمال و جلال حق بیند.

 

جلد ۱- فصل ۱

 



نوشته شده توسط سما در ساعت 12:12 ب.ظ | نظرات : | لینك مطلب

مطالب گذشته ...

صفحات ...


منوی اصلی ...

صفحه اول وبلاگ       تماس با من       کوتاه درباره من


موضوعات ...


لینکستان...
لوگوی من



جستجو ...

از خودم بپرس یا برام پیغام بگذار:


آمار وبلاگ ...

امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل نظرها :

كل بازدید ها :

نظرسنجی ...


eXTReMe Tracker $2.95 a month web hosting