تبلیغات
مرا عهدیست با جانان ... - فضایل چهارگانه

فضایل چهارگانه [گزیده از کتاب , ]     یکشنبه 16 بهمن 1384

در کتاب سفر به کعبه جانان جلد دوم در مورد انواع قوای انسانی و ریشه فضایل و راذیل منتج از اونها صحبت شده. چگونگی رسیدن به اون صفات مثبت و برطرف کردن صفات منفی رو بحث کرده. به نظرم یه بحث مفیدی برای شناخت خصوصیات خودمون و آغازی برای تلاش در برطرف کردن عیب‌ها و رسیدن به صفات الهیه. می‌دونم که خوندن و دنبال کردن بحث‌هایی این‌چنینی در محیط وبلاگ در حوصله اغلب خواننده‌ها نیست. ولی چون دیدم که خیلی از مراجعه کنندگان به این وبلاگ از طریق جستجوی کلمات مشابه در گوگل اینجا میان و هم اینکه مطلب به‌نظرم خیلی مهم می‌یاد قصد دارم گزیده‌ای از مطالبش رو به مرور اینجا بیارم. امیدوارم محرکی ولو خیلی کوچک برای همه خصوصاً خودم باشه در رسیدن به هدف از آفرینشمون که همون مظهر صفات الهی شدنه.

 

در علم نفس مقرر شده که نفس انسانی را سه قوه متباین است، و صدور افعال و آثار مختلف به سبب این قواست، و اگر یکی از این قوا غالب شود، دو قوه دیگر مغلوب یا مفقود شوند:

اول- قوه ناطقه که آنرا نفس ملکی گویند و آن، منبع فکر و تمیز و شوق نظر در حقایق امور است.

دوم- قوه غضبی که آن را نفس سبعی گویند، منبع غضب و دلیری و اقدام بر اهوال (ترس‌ها) و شوق تسلط و تفوق (برتری جویی) و جاه‌طلبی است.

سوم- قوه شهوی که آن را نفس بهیمی نیز نامند و آن، منبع شهوات و طلب غذا و شوق التذاذ به ماکل و مشارب و نکاح است.

نفس بهیمی، اکثر بهایم را شامل است و نفس سبعی عده معدودی از آنان را. این قوه در برخی بهایم در حداقل است، از این رو اصلاح نفس سبعی تا حدی آسانتر است از اصلاح نفس بهیمی. [...]

عدد فضایل نفس به حسب عدد قوای آن است.

اگر نفس ناطقه در ذات خویش به اعتدال بوده و شوق او به اکتساب علوم و معارف باشد، نفس را از آن حرکت، علم حقیقت حاصل شود و به تبعیت فضیلت حکمت لازم آید [...]

اگر حرکت نفس سبعی به حد اعتدال باشد و نفس عاقله را انقیاد نموده تهییج بی‌مورد و تجاوز از حد نکند و ... از این حرکت، حلم در نفس به وجود آمده به تبعیت آن شجاعت حاصل آید.

اگر نفس شهوی یا بهیمی به حد اعتدال باشد و آنچه را نفس عاقله نصیب او نهد، اطاعت نماید، از این حرکت، عفت حاصل آید که به تبعیت آن، فضیلت سخا حادث شود.

اگر سه فضیلت مذکور حاصل گردد و هر سه با یکدیگر ممزوج و هماهنگ شوند، از ترکیب آنها حالتی متشابه پدید آید که کمال فضایل به آن است، این حالت را فضیلت عدالت کمالی گویند. از این جهت حکمای متقدم و متأخر متفقاً فرموده‌اند که اجناس فضایل چهار است: حکمت، شجاعت، عفت، عدالت.



نوشته شده توسط سما در ساعت 04:02 ق.ظ | نظرات : | لینك مطلب


مطالب گذشته ...

صفحات ...


منوی اصلی ...

صفحه اول وبلاگ       تماس با من       کوتاه درباره من


موضوعات ...


لینکستان...
لوگوی من



جستجو ...

از خودم بپرس یا برام پیغام بگذار:


آمار وبلاگ ...

امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل نظرها :

كل بازدید ها :

نظرسنجی ...


eXTReMe Tracker $2.95 a month web hosting