تبلیغات
مرا عهدیست با جانان ... - قلب سلیم چیست؟

قلب سلیم چیست؟ [گزیده از کتاب , ]     شنبه 20 اسفند 1384

پس دل را صلاحی است و فسادی، صلاح او در صفات اوست و فسادش در تیرگی او. صفای دل در سلامت حواس اوست و تیرگی دل در بیماری حواس او.

آری قلب را حواسی است همچنان كه قالب را، چون حواس قالب سلامت شوند، انسان جملگی عالم شهادت را بدان ادراك كند و چون حواس قلب به سلامت باشند، او جملگی عوامل ملكوتی و روحانی را بدان ادراك نماید.

دل را چشمی است كه بدان عوالم غیبی بیند و گوشی است كه بدان استماع كلام اهل غیب و كلام حق كند. او مشامی دارد كه روایح غیبی را درك كند، كامی دارد كه ذوق محبت و حلاوت ایمان و طعم عرفان را بدان می‌یابد. حس لمس در تمام اجزاء قالب وجود دارد كه از ملموسات به تن نفع گیرد، دل را نیز عقل بدان ماند كه دل به وسیله عقل از كل معقولات بهره‌مند گردد.

 

دل را اطوار مختلف است و در هر طور معانی بیشمار نهفته، دل مانند آسمان است در آدمی، و تن بر مثال زمین. زیرا خورشید روح از آسمان دل بر زمین قالب می‌تابد و به نور حیات، آن را منور می‌سازد. همچنان كه آسمان را هفت طبقه است، دل نیز دارای هفت طور است «وَقَدْ خَلَقَكُمْ اَطْواراً». همچنان كه هر طبقه از آسمان را خاصیتی جداگانه است، هر طور از اطوار دل نیز معدن گوهری دیگر است.

 

طور اول دل را صدر گویند و آن معدن گوهر اسلام است و اگر از نور اسلام محروم ماند، معدن كفر و ظلمت است.

طور دوم را قلب خوانند و آن معدن ایمان است و محل نور عقل و بینائی است.

طور سوم شغاف است كه معدن محبت و عشق است.

طور چهارم فؤاد است كه معدن مشاهده و رؤیت است.

طور پنجم محبت القلب است كه معدن محبت حضرت الوهیت و خاص آن است.

طور ششم سویداء است كه معدن مكاشفات غیبی و گنجینه اسرار الهی است.

طور هفتم مُهْجَهُ القلب است كه معدن ظهور انوار تجلیات صفات الهی است و كمال صحت و صفای قلب در آن است. در این مقام است كه دل از آفات «فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» مصون و محفوظ است.

 

بنابراین سلامت دل در آن است كه هر كدام از مراتب مذكور، حق عبودیت خود را ادا كنند تا به خاصیت آن معانی كه در آن‌ها به ودیعه نهاده شده مخصوص گردند. كمال سعادت نصیب صاحبان قلب سلیم است «اِلاّ مَنْ اَتَی اللهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ».

چنان كه بر هفت عضو سجده فرموده‌اند، دل را نیز هفت سجده واجب است. سجدة دل آن است كه به همگی وجود، توجه به حضرت عزت كند و از حق جز حق نطلبد و به جملگی اطوار، سر بر عتبه عبودیت نهد. تا انسان به تربیت نفس نپردازد، دل به حد بلاغت نرسد و صحت و شفای كامل نیابد. نفس را به باطن شریعت باید تربیت نمود نه تنها به ظاهر آن.

اینجا طریق عشق است، راه عشق و محبت را به نیستی باید رفت. كمالیت دین در كمال محبت است و تشریف «فَسَوْفَ یَأتِی اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبٌّونَهُ» قبائی است كه بر قامت آن عارفان دوخته و كرامت «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ اِلی رَبِّها ناظِرَةٌ»، شمعی است كه برای این سوختگان پروانه صفت افروخته.

سفر به کعبه جانان – جلد سوم – اطوار دل



نوشته شده توسط سما در ساعت 01:03 ب.ظ | نظرات : | لینك مطلب


مطالب گذشته ...

صفحات ...


منوی اصلی ...

صفحه اول وبلاگ       تماس با من       کوتاه درباره من


موضوعات ...


لینکستان...
لوگوی من



جستجو ...

از خودم بپرس یا برام پیغام بگذار:


آمار وبلاگ ...

امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل نظرها :

كل بازدید ها :

نظرسنجی ...


eXTReMe Tracker $2.95 a month web hosting