تبلیغات
مرا عهدیست با جانان ... - خلاصه‌ای از مراتب سیر الی‌الله

خلاصه‌ای از مراتب سیر الی‌الله [گزیده از کتاب , ]     دوشنبه 14 آذر 1384

احوالاتی را که از مبدأ تا مقصد عارض می‌شود اصول گویند، به جهت آنکه پایه و اساس سلوک، این امورند. سالک تا این مراحل را طی نکند به کعبه مقصود نخواهد رسید. آن امور عبارتند از:

مرتبه اول ارادت، اخراج بیگانه از خانه دوست و محبوب حقیقی است، و این ممکن نشود مگر با انقیاد از دستورات شرعیه.

 

مرتبه دوم شوق، حرکت روح است به سوی لقاء حق، و البته لقاء بدون رجاء میسر نگردد. ]...[

 

حال سوم که مقارن سولک تا وصول به مقصد عارض می‌گردد معرفت است. معرفت احاطه به حقیقت شیء است داتاً و صفاتاً و حاصل نشود مگر به وسیله آنچه معروف در عارف به ودیعه نهاده است از وجود و کمالات  وجود. از این جهت حضرت ختمی مرتبت (ص) در معرفت پروردگار اکتفا نمود به معرفت کتاب انفس. ]...[

 

چهارم یقین، بهترین وسیله‌ای است برای سلوک راه حق، که شداید سفر را برطرف نموده عارفرا به کعبه آمال می‌رساند. ]نقل به مضمون: مراتب یقین شامل علم‌الیقین توسط نظر در آیات تکوینی و تدوینی و معجزات و ...، عین‌الیقین که شهود اشیاء است به نورانیت دل، حق‌الیقین که تجلی نور الهی بر دل سالک است که در آن تمام رسوم عبودیت و خودبینی محو می‌گردد[

 

توکل: اظهار عجز و ناتوانی است در همه امور و انقطاع بنده از ما سوی‌الله.[...]

 

رضا: همان خشنودی است به آنچه خدای رحمان مقدر فرموده. [...] مقام رضا بدون فناء اراده حاصل نمی‌شود. فناء اراده در اراده حق تعالی همان فناء صفات است در صفات حق تعالی و این حاصل نمی‌شود مگر به ترک حظوظ نفسانی. [...]

 

تسلیم که در آن سالک طبع خود و موافق و مخالف آن را جمله به خدا واگذارد، چه دیگر او را طبعی نیست که موافق یا مخالف باشد. [...]

 

توحید و اتحاد: توحید یکی کردن و اتحاد یکی شدن است. در توحید شائبه تکلفی است که در اتحاد نیست. کسی که یگانگی مطلق در دلش راسخ گردد به اتحاد رسیده است. مراد از اتحاد آن نسیت که بعضی توهم کرده‌اند که یکی شدن بنده باشد با حق تعالی [...]بلکه مراد از اتحاد آن است که عارفان طریق حق غیر از خدا نبینند و بی‌تکلف گویند هرچه جز اوست از اوست.

 

فنا: عبارت است نهایت سیر الی‌الله و بدایت سیر فی‌الله. مراد از فنا، فنای ماسوی‌الله است در این مقام، علماً و حالاً و شهوداً. علماً آن است که سوای حق تعالی را فانی و نابود بداند، [...] حالاً آن است که حالش نسبت به ماسوی‌الله مانند حال کسانی باشد که مشاهده سراب می‌نمایند و می‌دانند که سراب است. شهوداً آن است که بعد از فنای موجودات در نظر سالک علماً و حالاً، معاینه کند فنای ما‌سوی‌الله حتی فنای خود را.

سالک سیر الی‌الله باید تمام منازل و مراحل این طریق را به قدم صدق یکباره قطع کند، و سیر فی‌الله وقتی حاصل آید که این فنا به کمال رسد.

 

این خلاصه در جلد ۱ فصل ۱ آمده و از نیمه های جلد۲ تا آخر جلد ۳ به بررسی دقیق این این منازل سیر و سلوک پرداخته می شود.



نوشته شده توسط سما در ساعت 05:12 ق.ظ | نظرات : | لینك مطلب


مطالب گذشته ...

صفحات ...


منوی اصلی ...

صفحه اول وبلاگ       تماس با من       کوتاه درباره من


موضوعات ...


لینکستان...
لوگوی من



جستجو ...

از خودم بپرس یا برام پیغام بگذار:


آمار وبلاگ ...

امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل نظرها :

كل بازدید ها :

نظرسنجی ...


eXTReMe Tracker $2.95 a month web hosting